Naučné putování loupežníka Štětky
Naučná stezka po okolí města Štětí pro celou rodinu přibližující historii a malebnou přírodu, průmysl i zemědělství Štetska. Putováním provádí legendární Loupežník Štětka se svou čtyřčlennou družinou předávající informace na vyznačeném okruhu začínaj
V dávných dobách třicetileté války byl loupežník Štětka pánem hlubokých lesů, polí i strání v okolí městečka Štětí. Dnes je jeho domovem bývalá jeskyně Mordloch, ukrytá daleko od lidí uprostřed stračenských lesů. Kde kdo jej v kraji zná. Chudé a poctivé chrání, nepoctivost a lakotu spravedlivě trestá. Tento kraj mockrát křížem krážem prochodil. Zná zde každou cestu i pěšinku v mlází.
Při dobrodružném putování s loupežníkem Štětkou narazíte na naučné tabule, které vám prozradí vše o historii, přírodě, fauně a flóře, průmyslu a zemědělství zdejšího regionu či navštívíte bájnou jeskyni Mordloch loupežníka Štětky. Vyzkoušet také můžete poznávací soutěž Po stopách loupežníků či loupežnický geocaching.
Zastávky
Štětí, vlakové nádraží
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA REGIONU ŠTĚTSKO
Po obou stranách Labe vedou elektrifikované železniční tratě. Město Štětí má dvě vlakové nádraží Štětí a Hněvice. Obě leží na důležitých železničních uzlech. Štětí na trase Ústí nad Labem s Lysou nad Labem, Hněvice na uzlu spojujícím Ústí nad Labem a Prahu.
Zdejší železniční trať se před několika lety stala součástí významného železničního koridoru Berlin – Praha – Vídeň. Při jeho celkové rekonstrukci a modernizaci v letech 1999 –2001 bylo také zcela přebudováno nástupiště železniční stanice Hněvice s podchodem pod kolejištěm. Současně byl přestavěn také silniční podjezd, který dosud neumožňoval průjezd vyšších vozidel. Dnešní nádražní budova pochází podle architektonického dekoru průčelí z meziválečného období (r. 1924).
Železniční stanice Hněvice
Železniční stanice v Hněvicích byla postavená a uvedená do provozu v roce 1851 jako součást levobřežní trati z Prahy do Podmokel. Nádraží se nejdříve jmenovalo Štětí, později se několik let nazývalo Štětí-Hněvice, nyní se již jmenuje nádraží Hněvice. Kvůli snadnějšímu spojení se Štětím byla na Labe položena pontonová lávka, které se lidově říkalo „létací most“ (německy: fliegende Brucke). Tato štětská rarita sloužila do zahájení regulace labského koryta v roce 1908. Dalších 65 let opět cestující převážel jen starý dobrý přívoz až do zprovoznění nového železobetonového mostu v roce 1973.
Vlečka do papírny
Roku 1883 byla zřízena od štětského nádraží do cukrovaru vlečka. Vlečka sloužila i později zde vybudované papírně. Protože měla příliš strmý sklon, byla zrušena v 70. letech 20. stol. po vybudování vlečky z hněvického nádraží na novém mostě. Potřeba této vlečky pro papírenský závod byla hlavním motivem pro výstavbu i jinak potřebného mostu.
Průjezd Františka Josefa I. Hněvicemi
V Kronice školy RAČICKÉ je zápis o průjezdu císařova vlaku zdejším nádražím:
„V měsíci červnu roku 1901 zavítalo Jeho Veličenstvo, náš nejmilostivější císař a král, František Josef I. na návštěvu do svého milovaného království Českého. Po delším pobytu v Praze cestoval po dráze dále k severu. Dne 17. června projel zdejší železniční stanici Štětí-Hněvice, ubíraje se k Roudnici a Terezínu. Přičiněním veškerého předního občanstva bylo nádraží, kam se dostavily mimo četného občanstva i školní dítka svátečně vystrojené a opatřené četnými praporečky v barvách zemských a říšských se svým učitelstvem, aby braly podílu na slavnostním uvítání toužebně očekávaného zeměpána, velmi pěkně vyzdobeno. K uvítání sešly se dítka a občanstvo ze školních obcí Horních Počapel, z Předonína a z Račic. Taktéž i spolky, jako hasiči a vojenští vysloužilci, zde byly v plném počtu zastoupeny. Brzo po 8. hod. ranní oznamovaly výstřely z hmoždířů, že dvorní vlak překročil vjezd staniční. Hudba zahrála císařskou hymnu a všichni přítomní provolávali nejvznešenějšímu mocnáři mnohokráte nadšeně „Sláva!“. Školní děti mávaly radostně svými praporečky a podporovány hudbou pěly i 1. sloku císařské hymny.
Dvorní vlak projížděl stanici zcela zvolna, i mohli všichni přítomni úplně zřetelně spatřiti Císaře Pana. Jeho Veličenstvo pohlíželo, neustale se uklaněje, s patrným potěšením na výzdobu nádraží i školní dítka, nadšením plesající, a bylo očividně velmi mile dojato. Teprve při výjezdu ze stanice počal se vlak rychleji pohybovati… Slavnostní den císařský zde tímto ukončen a zůstavil v srdci všech účastníků milý a nezapomenutelný dojem a blahou vzpomínku na ty kratičké sice, ale vpravdě krásné chvíle v projevování úcty a oddanosti k Jeho Veličenstvu…“